יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

זו לא תקלה,זה פשוט לא נגיש עבורך!!!-יום הנגישות.

כשאומרים נגישות מיד חושבים "נגישות לנכים", אבל אם בודקים היטב, מבינים שנגישות זה מושג שתחתיו חוסים דוגמאות שונות של נגישות, כדוגמא: נגישות לאתרים, נגישות לילדים ועוד..
תארו לכם מצב שבו אתם מבקשים להיכנס למקום מסויים ואז נתקלים בדחייה ,בטענה ,שהאתר /מקום /תוכן זה אינו נגיש עבורכם,זה מתסכל!!!!

מה זה נגישות?? נגישות זה בעצם מידת ההתאמה של מערכת לשימושם של אנשים בעלי יכולות גופניות, נפשיות ושכליות מגוונות.
הנגישות הינה בעצם מידת הפשטות לשימוש במוצר מסויים .
למידת הנגישות רמות שונות , מהקל אל הכבד , לדוגמא-התאמה לקצרי רואי,
כבדי רואי ועיוורים.

לנגישות סמלים שונים כמו כיסא גלגלים, טלפרינטר-לליקויי שמיעה ועוד..


בשנת 1998 נחקק בישראל חוק שיויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אך ללא התייחסות לנגישות עם כל המשתמע מכך, בשנת 2005 תוקן החוק והוסף בו פרק שלם על נושא הנגישות,פרק שמגדיר את הנושא הכ"כ רחב -נגישות.

בישראל חיים היום כ-1,400,000 אנשים עם מוגבלויות , המהויים כ-20% מהאוכלוסיה,הפערים החברתיים בינם לבין יתר האוכולוסיה גדלים בפרט בכל הקשור לתעסוקה והשכלה, מה שמשליך באופן ישיר על מצבם הכלכלי.
בשנת 2000 הוקמה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, תפקידה לדאוג ליישום חוק השוויון ומניעת אפליה ,לדאוג לשילובם וקידומם בחברה הישראלית.
כבכל שנה גם השנה תציין הנציבות יום שמוקדש כולו להתגייסות חברתית לקידום מרחב ציבורי נגיש ,היום יום חמישי ה-1.12.16 ,יתקיימו ברחבי הארץ מגוון פעילויות בנושא.
היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות נקבע על ידי האו"ם וחל כל יום ב 3.12. במסגרת תפקידה למניעת אפליית אנשים עם מוגבלות, ולקידום שילובם בחברה הישראלית, נציבות השוויון מציינת מדי שנה את היום הבינלאומי בסדרה של פעילויות ותכנים ייעודיים לנושא.

במסגרת זו, ייפרסו בכל רחבי הארץ עשרות מוקדי הסברה (לרשימת המוקדים המלאה). כל מוקד יופעל על ידי קבוצת פעילים מקומית שכוללות אנשים עם מוגבלות לצד פעילים בתנועות הנוער, וניתן יהיה למצוא בו חומרי הסברה אודות נגישות המרחב הציבורי לאנשים עם מוגבלות והפעלות קצרות וחווייתיות.  תושבים שיהיו מעוניינים בכך, יוכלו לחתום על אמנת "מחויבות התושבים", הקוראת לכל אזרח לדרוש נגישות .

עוד במסגרת הפעילות של הנציבות לקראת היום הבינלאומי, הושק קמפיין דיגיטלי באמצעותו יכול כל אזרח לקחת חלק בתהליך מיפוי ליקויי הנגישות במרחב הציבורי. הקמפיין מבקש מהציבור הרחב, ומאנשים עם מוגבלות בפרט, לגלות ערנות בנוגע למצב הנגישות בסביבתם ולדווח לנציבות, באמצעות תיוג ההאשטג #אלתגבילואותי, בצירוף אמירה אישית ותמונה של המפגע.
אודות נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות:
בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כ- 40 עובדים, ביניהם עורכי דין ומתמחים, אדריכלים, מורשי נגישות, עובדים סוציאליים, אקדמאיים ממדעי החברה והרוח, עובדים מנהליים, סטודנטים ובנות שירות. נציבות השוויון פועלת באמצעות קידום חקיקה וליווי תהליך התקנת תקנות הנגישות, מקבלת פניות ציבור בנושאים שונים ומטפלת בהם ברמה הפרטנית וברמה המערכתית, עובדת מול משרדי הממשלה השונים לקידום מדיניות התומכת בחיים שוויוניים ועצמאיים בקהילה, מגישה תביעות וחוות דעת, ומטמיעה את תקנות הנגישות באמצעות פעולות פיקוח ואכיפה כמו גם הדרכה, שינוי עמדות וקמפיינים.
נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תחומים והיקפי פעילות:
  1. פיקוח על יישום תקנות הנגישות – 11 מפקחים בכל הארץ המבצעים כ – 1000 פעולות בקרה בשנה.
  2. פניות ציבור -  מטפלים בכ – 3500 פניות בשנה בנושאי נגישות, ו 1000 בנושאי הפליה, תעסוקה וכו'.
  3. שינוי עמדות – מנהלים קמפיינים ציבוריים, דף פייסבוק, תקשורת ודוברות,  כ 100 הרצאות בשנה, הפקת פרסומים.
  4. הפקת כנסים וימי עיון – מפיקים כ 25 ימי עיון וכנסים בשנה.   
  5. חוות דעת וטיפול בתיקים – בשנת 2015  הכינה הנציבות 40 חוות דעת בתיקים משפטיים שונים, וטיפלה ב- 12 תיקים, הגישה תביעות בנושאי נגישות, הפליה בתעסוקה והפליה בקבלת שירות (למשל נסיעה של עיוורים עם כלב נחיה במונית).
  6. קידום חקיקה והתקנת תקנות – מלווים את התקנת תקנות הנגישות, מלווים חקיקה בתחום שלנו (למשל ייצוג הולם בגופים ציבוריים, כשרות משפטית).
  7. הטמעת תקנות הנגישות – קורסים, הכשרות לאנשי מקצוע, אתר אינטרנט עם מידע לחייבים, הפקת לומדה לעסקים קטנים איך להנגיש.
  8. תעסוקה  - קידום מדיניות וחקיקה, טיפול בפניות של הפליה בתעסוקה, מגישים תביעות, מפיצים מידע, פועלים ליישום חוק ייצוג הולם  (הגעה לייעד של 5% העסקה בגופים ציבוריים).
  9. חיים בקהילה – מקדמים מדיניות, עורכים ביקורים במוסדות ובתי חולים, שותפים לתהליכים שונים.  
  10. שילוב בחינוך – שמים דגש על התחום בשל חשיבותו – הן לשוויון הזדמנויות והכלה בחברה, והן לחברה המפיקה תועלת מהכרות עם אנשים עם מוגבלות מגיל צעיר, שינוי עמדות. פועלים ליישום תקנות נגישות בתי ספר, מטפלים במקרים פרטניים, קידום מדיניות תומכת מול משרד החינוך.
  11. כאדם בוגר ועירני לסביבה , נתקלתי בחיי הקרובים והרחוקים לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, מה שגורם לי היום להסתכל על דברים בצורה שונה עם חשיבה והתחשבות באנשים אלה.
  12. תזכרו -
  13. המרחב הציבורי משמש את כולנו!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה