יום ראשון, 29 בינואר 2017

חום אצל ילדים-כיצד מודדים להם חום???

החורף השנה מביא איתו גל של קור והרבה חולי ,כולם מקוררים , כשאנחנו המבוגרים מעלים חום זה קצת פחות מלחיץ , אבל כשהקטנטנים שלנו מעלים חום אנחנו מוצאים עצמנו קצת אובדי עיצות, מחפשים את הדרך הכי פחות מכאיבה (כי גם ככה הם כואבים הפשושים) למדוד להם חום ולקבל את התוצאה הכי טובה ומהימנה.


טמפרטורת גוף נורמלית עומדת על 37 מעלות, אצל ילדים זה מאוד משתנה,
אצל תינוקות חום גוף 38 מעלות ניחשב סביר, ילדים מפתחים חום והופכים להיות לא נינוחים וזה דורש התייחסות וטיפול מיידי.

דרכים שונות למדידת חום:
מדידת חום בפי הטבעת (מומלץ לילדים עד גיל 3 שנים)
מדידת חום רקטלית היא זו שנחשבת ל"טמפרטורת הליבה", ולפיה נעשו רוב העבודות על חום. מדידה זו שכיחה בעיקר בילדים קטנים, עד גיל 3 (אסור להשתמש בה בילדים הסובלים במחסור בכדוריות דם לבנות - נויטרופניה). יש לחטא היטב את המדחום ולמרוח את קצה המדחום הדיגיטלי בחומר סיכוך. מומלץ להשכיב את הילד בתנוחת שכיבה על בטנו, כשהוא רכון על ברכיו, להחזיק בישבנו של הילד ולהכניס באיטיות את המדחום לתוך התעלה בפי הטבעת, כסנטימטר עד שניים (יש להקפיד לא להכניס עמוק מדי). יש להחזיק את המדחום במקומו למשך 2 דקות. קריאת טמפרטורה במדידה בפי הטבעת בדרך כלל גבוהה ב-0.6 מעלת צלזיוס, לעומת קריאת הטמפרטורה במדידה בפה.
מדידת חום באוזן (לילדים בני 3 חודשים או יותר)
מדידה זו נעשית עם מד חום מיוחד לאוזן, הקורא את טמפרטורת עור התוף. אם תעלות האוזניים מלאות בשעווה - דיוק המדידה נפגע. יש לפעול על פי הוראות היצרן ולהקפיד להשתמש בשרוולי/כיסויי הפלסטיק, המצורפים למדחום, לפני הכנסתו לתעלת האוזן. מדי החום לאוזן מצויים בשימוש נרחב, כי הם מודדים את טמפרטורת הגוף במהירות רבה, ולעיתים בתוך שניות.
מדידת חום בפה (לילדים בני 4 שנים ויותר)
חשוב לדעת כי בעת מדידת חום באמצעות הפה, יש להמתין לפחות 15 דקות, אם הילד שתה נוזלים חמים או קרים לפני מדידת החום. יש להכניס באיטיות את קצה המדחום הדיגיטלי מתחת ללשון ולבקש מהילד להחזיק את המדחום במקומו על ידי סגירת השפתיים, מבלי לנשוך את המדחום, למשך 2 עד 3 דקות.
מדידת חום בבית השחי (לילדים בכל גיל)
יש לשים את קצה המדחום הדיגיטאלי מתחת לבית השחי של הילד, כאשר הזרוע צמודה לגוף, אך איננה מתוחה. יש להמתין 3 עד 4 דקות לפני הוצאת המדחום. קריאת טמפרטורה במדידה בבית השחי, בדרך כלל נמוכה ב-0.5 מעלת צלזיוס, לעומת קריאת טמפרטורה רקטלית.
במידה שהילד סובל מחום, חשוב להקפיד:
  • שתייה מרובה - על מנת למנוע התייבשות. חילוף החומרים עולה בשעת חום ודורש יותר מים.
  • לבוש מתאים - בהתאם לעונה ולצרכי הילד, אין לעטוף אותו בשכבות לבוש רבות.
  • אמבטיה - הורדת החום באמצעות הזרמת מים באמבטיה על הילד
  • מתן תרופה- במידה שהחום לא ירד מומלץ לתת משכך חום, כמו אדויל ילדים, תרחיף להורדת חום מהירה ולשיכוך כאבים – עד 8 שעות ללא חום, בטעם ענבים או פירות.
  • אוורור – להקפיד על חדר מאוורר עם טמפרטורת חדר רגילה .
  • להימנע משימוש בכוהל - לא למרוח כוהל על גוף הילד. כוהל נספג היטב דרך העור ויכול לגרום לירידת רמת הסוכר ולפגיעה בילד.
  • להימנע מלעטוף הילד במגבות רטובות -  זה מונע את פעולת האידוי הטבעית המורידה את החום.
המאמר נכתב על ידי ד"ר אהרון גרומן, מומחה לרפואת ילדים, מנהל היחידה    להתפתחות הילד במכבי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה