יום שבת, 9 ביולי 2016

כאבי בקיעת שיניים-כך תפחיתי את הכאב ותקלי עליהם

שיניים,מי שמכיר ויודע כאבי שיניים זה בילתי נסבל,כשאנחנו מבוגרים ונתקפים בכאבי שיניים אנחנו עוד שנייה מתמוטטים,

אז מה יגידו תינוקות שבוקעות להם השיניים??? אני בטוחה שזה כואב להם.

כאמא תקופת בקיעת השיניים אצל ילדיי לוותה בחום ,בכי והרבה רוק,ותמיד חיפשתי דרך להקל עליהם,

אני זוכרת שהיה מעין מוצר פלסטיק שהייתי מקררת ונותנת להם,גם ג'לים למיניהם ,לא תמיד זה עזר אבל לפחות ניסיתי.

הנה כמה המלצות להפחתת כאבי בקיעת השיניים:

מאת: ד"ר אפרים רוזנבאום, ממחה לרפואת ילדים ומתבגרים,  לאומית שירותי בריאות

שיניים בוקעות אצל תינוקות בין הגילאים 4-15 חודשים. (אם אף שן לא בוקעת עד 18 חודש , מומלץ להפנות לרופא שיניים ילדים). בדרך כלל 2 השיניים הקדמיות בלסת התחתונה בוקעות ראשונות, ולאחר מכן 2 השיניים בלסת העליונה , ואחריהן השיניים הטוחנות והניבים. למרות זאת, פעמים  רבות, השיניים אינן  בוקעות בסדר מסוים, וחשוב לא לפתח דאגה מיותרת בגלל סדר הבקיעה.

 תופעות שכיחות בזמן בקיעת השיניים, הן :בכי, עצבנות, ריור,חום נמוך (פחות מ38.3), שלשול. לפעמים, החניכיים עלולות להיות קצת נפוחות.  חום  גבוה מ-38.3 או תופעות אחרות, דורשות בדיקה אצל רופא ילדים/משפחה.

המלצות להפחתת כאבי השיניים :
1.      לתת לתינוק טבעת רכה המיועדת ללעיסה לתינוקות. חשוב שתהיה  קשיחה  ללא נוזלים בפנים.  אפשר לתת  קרקרים קשים, ללא סוכר. לא מומלץ להקפיא דברים ולשים בפה של התינוק. זה יכול לעשות נזק לחניכיים .

2.      ניתן להניח מגבת רטובה  במקפיא למשך15-30 דקות, ולתת לתינוק ללעוס אותה. (המגבת אמורה להיות קרה אך לא קפואה). ליצור  קשר בצד המגבת, ולתת לתינוק ללעוס. אם התינוק כבר אוכל מזון מוצק, אפשר לתת לו בננה קרה או בייגל קר. אפשר לתת צעצוע מסיליקון, לטקס, או גומי גמישים. ( chewy toy ).

3.      לתינוק מגיל 6-9 חודשים, אפשר לתת כוס לתינוקות עם מים קרים. 

4.      לעשות מסאג' על החניכיים של התינוק באצבע נקיה,  או לתת לתינוק ללעוס את האצבע שלכם. זה עשוי להרגיע את האיזור הכואב. לפעמים, כדאי לשים את האצבע שלכם במים קרים, לפני שאתם מכניסים לפה של התינוק.  

5.      לא מומלץ לקנות סוגים של ג'ל או משחה למריחה על החניכיים. הפה של תינוק מלא רוק, והמשחות יורדות מייד מהפה ונבלעות בגרון. בנוסף , חלק מסוגי הג'ל/משחות מכילים חומרים המהווים סיכון לתינוקות.

6.      תרופות: מעל גיל 6 חודשים, מומלץ לתת נורופן נגד כאבי שיניים. אפשר לתת כל 6 שעות, במשך 3 ימים. נורופן, בדרך כלל מקל על הכאבים יותר מאקמול/נובימול, אצל רוב הילדים. אם גיל התינוק פחות מ-6 חודשים, מומלץ להשתמש רק באקמולי/נובומול, כל 4-6 שעות, עד 3 ימים.

7.       אזהרה: נמצא בשוק שרשראות/צמיד עמבר לתינוקות. החברות טוענות שהענבר מעלה את חום הגוף של התינוק - השרשרת מפרישה חומר המרגיע את התינוק , וגם משפר את מערכת החיסון שלו. אין הוכחה מדעית לכך שזה נכון. השרשראות עלולות לגרום לחנק של התינוק,  וכמובן שהן בשום אופן אינן  מומלצות .

8.      דגש מיוחד יש לשים על נתינת בקבוק לתינוק/ילד לפני השינה.  אף פעם לא להשכיב תינוק/ילד עם בקבוק ! חלב, מיץ, תה ,עלולים  להרוס את השיניים ולגרום לעששת קשה. 
-- 

2 תגובות:

  1. שלקטנה שלי התחילו לבקוע השיינים, היא ממש סבלה וכל היום בכתה, האמת שבהתחלה מאוד נבהלתי מכל העניין בכלל לא ידעתי מה יש לה לקח לי זמן להבין שזה בגלל השיינים, התייעצתי עם חברה ונתתי לה נורופן וזה ממש עזר לה, עם הילד השני כבר הייתי הרבה יותר רגועה, ידעתי איך להרגיע אותו ולא נלחצתי מהבכי :)

    השבמחק